
Seminář byl určen především pro učitele 1. stupně ZŠ, školní inspektory, asistenty pedagogů a další pedagogické pracovníky, kteří mají zájem začít učit Hejného metodou nebo uvažují o využití jejích prvků ve své výuce.
V úvodu semináře se představila lektorka, paní Mgr. Gabriela Hlavatá, která působí jako pedagožka na 1. stupni základní školy v Praze a má dlouholeté zkušenosti s výukou matematiky podle metody prof. Hejného. Touto metodou se aktivně zabývá nejen ve své výuce, ale také jako lektorka. Během semináře využívala připravenou prezentaci s řadou praktických příkladů, které mohou účastníci snadno aplikovat ve své pedagogické praxi.
Východiska Hejného metody
Vyučování orientované na budování schémat
Důraz na vlastní objevování poznatků žáky
Cíle a principy metody
Rozvoj matematického myšlení, tvořivosti a osobnosti žáka
Změna role učitele – z předkladatele učiva na průvodce poznáváním
Koncepce učiva a učebnice Hejného
Práce v tzv. matematických prostředích
Budování mentálních modelů a schémat
Podpora intelektu a tvořivosti
Rozvoj číselných představ
Pochopení čísel, operací a relací
Zlomky, záporná čísla
Rozvoj geometrického myšlení
Práce s 2D a 3D pojmy
Od konkrétních manipulací k abstraktním představám
Cílem semináře bylo seznámit účastníky s výukou matematiky podle metody prof. Hejného prostřednictvím praktických ukázek a aktivit, které si sami vyzkoušeli v roli žáků. Tím získali přímou zkušenost s principy této metody a mohli si uvědomit její specifika a přínosy pro žáky. Seminář zároveň poskytl inspiraci a konkrétní podněty pro vlastní pedagogickou praxi. Účastníci tak získali základní orientaci v metodě a mohli se kvalifikovaně rozhodnout, zda ji chtějí ve své výuce dále využívat či se jí podrobněji věnovat. Součástí semináře byl prostor pro dotazy a diskuzi nad konkrétními situacemi z praxe.
Užitečné webové odkazy: