Seminář je určen pro učitele 1. st. ZŠ, inspektory, asistenty pedagogů a další
pedagogický pracovníky, kteří chtějí začít učit matematiku metodou Hejného, nebo kteří
uvažují o využití některých prvků této metody ve své výuce. Semináři bude zaměřen na
následující myšlenky:
A. Východiska vyučovací metody prof. Hejného – vyučování orientované na budování schémat (genetický konstruktivismus)
B. Cíle výuky metody genetického konstruktivismu a její principy, změna role učitele při výuce a v poznávacím procesu žáka
C. Koncepce učiva v učebnicích Hejného – budování mentálních matematických schémat prostřednictvím práce v matematických prostředích, rozvoj tvořivosti, intelektu i osobnostních vlastností žáka
D. Rozvoj číselných představ. Jak se buduje dobré porozumění číslům, číselným operacím a relacím. Jak se buduje propedeutika pojmů potřebných v budoucnu (zlomky, záporná čísla)
E. Rozvoj porozumění geometrickým 2D i 3D pojmů. Od manipulací k představám a abstrakci.
Vše bude ilustrováno konkrétními příklady. Účastníci sami prožijí situaci objevování, kterou
by měli dopřávat žákům. Součástí semináře bude diskuse o problémech a otázkách
souvisejících se zavedením inovativního pojetí matematiky a přístupu k vyučování.
VZDĚLÁVACÍ CÍL
Učitelé se seznámí s novou metodou výuky matematiky jak po obsahové, tak po didaktické stránce, s jejími specifiky pro 1. stupeň ZŠ tak, aby se mohli rozhodnout, zda ji ve své učitelské praxi použijí a zda se s metodou chtějí seznamovat hlouběji. Účastníci získají takové podněty i pro výuku matematiky na 1. stupni ZŠ, které přispějí k rozvoji matematické gramotnosti žáků. Vše bude ilustrováno na praktických příkladech.
Prosíme, potvrďte svou účast v registračním formuláři zde:
https://forms.gle/kukiXeCw4o1YyAXCA