Program:
1) Přivítání
2) Pokračování aktualizace SWOT analýzy (příležitosti, silné stránky)
3) Nela Krausová - Návrhy aktivit PS
- Využití ICT v oblasti čtenářství
- Čtenářství napříč předmět
- Hry pro rozvoj čten. gramotnosti
4) Jana Vlasáková - doporučená četba pro kluky
5) Diskuse, závěr
1) Pan Zárybnický přivítal všechny přítomné na druhém setkání a seznámil je s programem jednání pracovní skupiny. Poté předal slovo ostatním zúčastněným, aby se vzájemně představili a novým členům představil vize projektu MAP3 a jeho budoucí návaznost na MAP4.
2) V rámci pokračování aktualizace SWOT analýzy pan Zárybnický nejprve shrnul a okomentoval dosavadní výstupy z minulé pracovní skupiny a dále vyzval přítomné členy k doplnění SWOT analýzy, kde mohli všichni zúčastnění podávat své návrhy a podněty ke zlepšení a dosažení cílů v území. Na této PS byly identifikovány a doplněny následující:
Ke slabým stránkám ještě přiřadit:
- málo prostoru pro práci s knihou
Doplněné příležitosti:
- spolupráce s knihovnami a muzei v území
3) Paní Mgr. Nela Krausová ze 3.ZŠ v Kadani, vedoucí PS, sdílela své metody, jak zpestřit hodiny českého jazyka, literatury a slohu. Informovala o různých možnostech využití ICT v oblasti čtenářství.
Tipy na www.stránky, kde se inspirovat
https://www.umimecesky.cz/porozumeni
https://www.skolasnadhledem.cz/profil/2-stupen/878-cesky-jazyk-literatura
https://new.ctenarskekluby.cz/
Hry používané pro rozvoj čtenářské gramotnosti: Hádanky Dráčka Fráčka, Dixit, Karty s příběhy, Mapa životní cesty.
Na toto téma ostatní členové reagovali a inspirovali se navzájem, kdo a jaké pomůcky v hodinách využívá. Toto sdílení tak bylo velice přínosné a inspirativní. Navíc díky následné výměně zkušeností vedlo k tomu, že na příští PS si kromě sdílejícího připraví nějaké postřehy k tématu i ostatní členky PS.
4) Paní knihovnice Jana Vlasáková opět inspirovala prezentací vybraných knih pro kluky 1. a 2.stupně ZŠ. Prezentace byla opět velice přínosná, neboť se diskutovalo, jak více přimět kluky ke čtení i v tak malém možném výběru knih.
5) V rámci bodu diskuze byla projednávání další témata:
- zapůjčování tašek knih na čtenářské dílny,
- konkretizovat seznam chtěných knih (možnost zapsání do sdílené tabulky)
- projekt síťování
- pravidelné návštěvy učitelů se žáky do knihovny
- tip na knihu Opera nás baví.
Pan Zárybnický také informoval o vyhotovení tabulky, která bude zpřístupněna členům PS, do které budou moci dopisovat a vést tak evidenci výstupů, dále také bude sloužit jako sdílená databáze s odkazy na osvědčené literární a učební publikace nejen pro žáky, pomůcky, semináře, besedy, workshopy, lektory, akce na školách aj. V reakci pro sdílenou tabulku vzešel návrh na založení uzavřené facebookové skupiny, která by sloužila ke komunikaci a sdílení zkušeností, nápadů apod. Většina se na založení FB skupiny shodla a uvítala jí, ostatní by byli rádi za zanechání e-mailové komunikace a sdílené tabulky zároveň. Pozvánka do FB skupiny bude zaslána společně se zápisem.
Paní Šťastná ze ZŠ Na Podlesí v Kadani poté pozvala kolegyně na literární workshop, který se bude konat v březnu na její škole - pozvánky s dalšími literárně zaměřenými akcemi v území byly rozeslány všem členům.
Na závěr bylo domluveno, že si každý člen přinese své oblíbené knihy s možností půjčení ostatním.
Setkání probíhalo v přátelsky milé atmosféře a bylo hodnoceno jako podnětné, příští setkání pracovní skupiny je naplánované na čtvrtek 13.4.2023.
Zapsala: Anna Meniecová