
Program jednání:
1. Zahájení, úvodní slovo
2. Hosté – zástupci z Gymnázia Kadaň, téma - s čím by děti měly přicházet na gymnázium? Dále sdílení dobré praxe a představení aktivit do hodin.
3. Kateřina Kendereš - seznámení s prvotními informacemi o projektu MAP5
4. Sdílení dobré praxe
5. Různé, diskuse
Průběh jednání pracovní skupiny:
Ad. 1 Koordinátorka plánování zahájila jednání pracovní skupiny.
Konstatováno, že aktuálně se nikdo nepřipojil.
Ad 2. Koordinátorka plánování informuje, že pozvání na dnešní jednání
pracovní skupiny přijaly pedagožky z Gymnázia Kadaň – Mgr. Tereza
Gvoždiaková a Mgr. Andrea Horčicová, které se věnují výuce cizích jazyků.
Jejich cílem bylo sdílet postřehy a zkušenosti týkající se přechodu žáků ze
základní školy na gymnázium.
Mgr. Tereza Gvoždiaková
Upozorňuje na častý problém žáků v oblasti nejistoty v jazykových
základech. Opakují se chyby v základních gramatických pravidlech, zejména
v používání časů a předložek. U mnoha žáků je patrné, že nejsou zvyklí na
výuku vedenou výhradně v cizím jazyce – často přecházejí do češtiny, protože
nemají cizí jazyk dostatečně „naposlouchaný“ a nejsou zvyklí v něm
komunikovat.
Problémem je také nízké sebevědomí při mluvení, strach z nedostatečné
slovní zásoby a obavy z nesprávné výslovnosti, zejména u nepravidelných
sloves.
Doporučuje zařazovat do výuky jazykové hry, které posilují základy a
pomáhají s výslovností – např. Tic Tac Toe (piškvorky se slovíčky), Fun cards
apod. Zároveň podporuje větší spolupráci mezi pedagogy, sdílení zkušeností,
výměnu osvědčených metod a aktivit.
Mgr. Andrea Horčicová
Popisuje specifika výuky německého jazyka. Vzhledem k tomu, že
němčina bývá často až druhým cizím jazykem, je úroveň znalostí u žáků velmi
roztříštěná. Ve třídách se pravidelně objevují žáci na třech různých úrovních
– od úplných začátečníků, přes mírně pokročilé, až po žáky s poměrně
slušnými znalostmi. Z tohoto důvodu považuje za nezbytné třídu rozdělit dle
úrovně, i když to znamená vyšší nároky na výuku. Jinak by se výuka musela
vracet k úplným začátkům.
V oblasti motivace studentů doporučuje upozorňovat na praktickou
stránku znalosti němčiny – například na požadavek druhého cizího jazyka v
pracovních inzerátech, či pracovní možnosti v příhraničí, kde je německý
jazyk často nezbytný.
Zmiňuje také výukové nástroje a materiály, které se jí osvědčily:
• Wocabee
• Wordwall
• Nebojím se němčiny
• Materiály nakladatelství Klett
Ad. 3 Koordinátorka plánování seznamuje účastníky s prvotními
informacemi o projektu MAP 5. Členové informováni, že byla zveřejněna
povinná témata, kterými se má každý projekt zabývat jedná se o témata:
• aktivity k integraci škol a možnostem vzniku svazkových škol
• opatření na podporu hladkého přechodu mezi MŠ a ZŠ a mezi 1. a 2.
stupněm základní školy
• osvěta ohledně možností změn stravování ve školách
Dále členové informováni o chystaných akcích. Sděleno, že bude pokračováno
ve vzdělávacích akcích jak pro pedagogy, tak pro žáky, tak i v exkurzích pro
děti a žáky.
Se členy pracovní skupiny probrána tvorba Místních akčních plánů na roky
2025 – 2028. Členové sdělují, že od poslední aktualizace strategického rámce
nedošlo z jejich strany k žádné požadované změně.
Členům sděleno, že na základě jich podnětů byly do Strategického rámce
zahrnuty i specifické cíle týkající se finanční podpory pedagogů i studentů
s nabýváním zkušeností a vědomostí v zahraničí. Zda toto projekt MAP5 bude
moci podporovat bude zřejmé až po zveřejnění výzvy. To je očekáváno
v průběhu června 2025.
Ad. 4 Členové diskutují na používání aplikací podporující jazykové
dovednosti. Převážně děti využívají Duolingo. Mgr. Gvoždiakoá sděluje, že
Duolingo moc nedoporučuje. Je dobré co se týče rozvíjení slovní zásoby, ale
co se týče tvorby vět tak dobré není. Jako alternativu představuje aplikaci
Quizlet.
Ad. 5 Koordinátorka plánování Mgr. Kendereš sdělila, že byla snaha najít
nějakého lektora, který by členy seznámil s využití AI při výuce cizího
jazyka. Toto se zatím nepodařilo nicméně obdobnou nabídku má
aktuálně zdarma NPI - AI při výuce cizích jazyků.
Termín další PS Cizí jazyky nebyl domluven s tím, že další termín bude
až v novém školním roce.
Setkání proběhlo v přátelské atmosféře a lze jej hodnotit jako podnětné a
přínosné.