Vzdělávání na Kadaňsku

Informační portál projektu MAP ORP Kadaň

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis z PS Předškolní vzdělávání 8.4.2025

15.4.2025:
Jednání Pracovní skupiny Předškolní vzdělávání se uskuteční dne 8. 4. 2025 od 15:30 hodin v prostorách Mateřské školy Čtyřlístek, Klášterecká 1557, 432 01 Kadaň.

 

Program jednání:
1. Zahájení, úvodní slovo
2. Mgr. Erika Zelenková - Vhled do revize RVP + osvědčení - vhodné pro pedagogy i vedení MŠ
3. Kateřina Kendereš - seznámení s prvotními informace projektu MAP5
4. Sdílení dobré praxe a zkušeností
5. Různé, diskuse

 

Ad 1. Na začátku setkání všechny přítomné přivítala na pracovní skupině
koordinátorka plánování Mgr. Kateřina Kendereš a seznámil je s programem
jednání. Konstatováno, že aktuálně se k pracovní skupině nikdo nepřipojil
online.

Ad 2. Mgr. Bc. Erika Zelenková - Vhled do revize RVP. Prezentace z pracovní
skupiny je přílohou tohoto zápisu.
Během pracovní skupiny byla provedena registrace do sítí Kabinetů. Leták
k registraci je přílohou tohoto zápisu.
- Odstranění duplicit – To co je v RVP to je svatý grál, musí být
jednoznačně dodržování, byly odstraněny kapitoly, které se opakovaly
- Kompetenční pojetí – kvalitniskola.cz
Východisko
- V MŠ dítě, v ZŠ – žák
- Tvorba předpokladů pro celoživotní učení – důraz na klíčové
kompetence a základní gramotnosti – je potřeba, aby děti dostaly co
nejvíce vědomostí do co největšího množství smyslů – vnímání sluch,
hmat, zrak,...
- Získávání vlastních zkušeností dětí a žáků – dobře připravená práce je
taková práce, kde učitelka není vidět a děti sami vědí co mají dělat –
místně zakotvené učení – aktivity, které nabízí Petr Daniš, učíme se
venku, tvořivá hra apod. návaznost a souvislost – umět poodstoupit
- Věková přiměřenost – vývojová psychologie
- Důraz na prožitek a vlastní zkušenost
- Odlehčení povinné školní docházky
Informační systém a jeho přínos RVP
Klíčové kompetence k
- učení
- řešení problémů (hra, kooperativní učení, porovnávání různých řešení,
- komunikační (kooperativní učení, hra
- osobnostní a sociální – posilující osobnost dítěte
- občanství a udržitelnosti
- podnikavosti a pracovní
- digitální – smysluplné využití technologií
- kulturní – předávání hlubších hodnot
Diagnostické portfolio
- jak to udělat, aby se informace uchovali, ale aby byla i fáze reflexe a
toho co s tím udělám
- opakovat dříve prováděné aktivity – zjišťování pokroku dítěte
Přechod mezi MŠ a ZŠ zápis to nezačíná ani nekončí
- adaptační období
- spolupráce pedagogu z MŠ s pedagogy ze ZŠ
- účast pedagogu z MŠ na zápisu do ZŠ – předání informací o výkonu při
zápisu

 

Ad 3. Kateřina Kendereš - seznámení s prvotními informace projektu MAP5
Povinné téma
- Opatření na podporu hladkého přechodu mezi MŠ a ZŠ a mezi 1. a 2.
stupněm ZŠ
Volitelné téma
- Aktivity k integraci škol a možnostem vzniku svazkových škol
- Osvěta ohledně možností změn stravování ve školách
Dále sděleno, že vzhledem k velkému zájmu bychom dále rádi v projektu MAP5
pokračovali ve vzdělávacích akcích jak pro děti, tak pro pedagogy a
v naučných exkurzích.
Členové se shodují, že vzhledem k novinkám v RVP je téma týkající se
hladkého přechodu mezi MŠ a ZŠ velmi aktuální.
Pracovní skupina se zabývala přípravou Místních akčních plánů na roky
2025–2028. Členové potvrdili, že od poslední revize strategického rámce
neevidují žádné nové požadavky na změny.


Ad 4. Účastníci sdělují, že by měli zájem o další setkání, na kterém by bylo
blíže rozklíčování RVP a tím i zaměření na tvorbu ŠVP.

Ad 5. Účastníci informováni o nabídce semináře od NPI na téma Dříve
tabuizovaná témata v literatuře pro děti a mládež - Společně se zaměříme
současnou literaturu pro děti staršího školního věku a pro mládež. Pozornost
bude věnována následující tematice: 1. Neúplná rodina, střídavá péče, domácí
násilí, znásilnění, šikana 2. Nemoci 3. Smrt 4. Závislosti 5. Jedinec s tělesným
a duševním handicapem 6. Sociální a kulturní znevýhodnění Vysvětlíme si
možnosti didaktického využití této literatury ve výuce. Zaměříme se na
podporu čtenářské gramotnosti i na podporu rozvoje komunikačních
dovedností.

Setkání proběhlo v přátelské atmosféře a lze jej hodnotit jako podnětné a
přínosné.

Přílohy :

Galerie :

Článek vyšel : 15.4.2025, počet zobrazení : 82 (82 tento měsíc)