Vzdělávání na Kadaňsku

Informační portál projektu MAP ORP Kadaň

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis z PS Rovné příležitosti 1.4..2025

15.4.2025:
Jednání Pracovní skupiny pro rovné příležitosti se uskutečnilo dne 1. 4. 2025 od 15:00 hodin v prostorách restaurace Střelnice Kadaň, Čechova 147, 432 01 Kadaň.

 

Program jednání:
1. Zahájení, úvodní slovo
2. Host: IBSARO - Institut behaviorálních studií zastoupí Mgr. Michal Klapal, který představí nabídku vzdělávacích seminářů určených pro pedagogy a také kurz Základy krizové intervence pro pedagogické
pracovníky, který je akreditován MŠMT. (online vstup)
3. Kateřina Kendereš – seznámení s prvotními informacemi o projektu MAP5
4. Sdílení dobré praxe a zkušeností
5. Různé, diskuze

 

Ad 1. Na začátku setkání všechny přítomné přivítala na pracovní skupině
koordinátorka plánování Mgr. Kateřina Kendereš a seznámil je s programem
jednání. Konstatováno, že jako host se dnes online připojí pan Mgr. Michal
Klapal.

Ad 2. Koordinátorka plánování Mgr. Kendereš představuje hosta, pana Mgr.
Michala Klapala, který účastníkům představuje nabídku vzdělávacích
seminářů pro pedagogy. Mezi nimi je i akreditovaný kurz MŠMT „Základy
krizové intervence pro pedagogické pracovníky“.
Mgr. Michal Klapal
Představuje činnost dceřiné části organizace Ibsster – Institutu dětské terapie,
který se zaměřuje na práci s dětmi formou terapie a terapeutických táborů.
Dále informuje o výcviku v krizové intervenci, jehož cílem je připravit
pedagogy na práci s dětmi a žáky v psychické krizi. Výcvik trvá přibližně půl
roku a probíhá formou víkendových setkání v celkovém rozsahu 150 hodin.
Po úspěšném absolvování získá účastník certifikát krizového interventa. Kurz
nabízí nový pohled – změnu perspektivy – a zaměřuje se na zvládání situací,
jako jsou úzkosti, sebepoškozování nebo sebevražedné myšlenky u žáků.
Kurz Základy krizové intervence
• rozsah: 40 hodin
• výuka práce s hranicemi a zvládání vzteku
• univerzální principy krizové intervence
• osvojení způsobu práce, který je v praxi ověřený a etablovaný
Další tematické nabídky vzdělávání (více na webových stránkách organizace):
• poruchy chování
• práce s agresivním jedincem
• problematika žáků s poruchami chování
• přechod z role učitele do role podpůrné osoby
Mgr. Klapal poukazuje na nedostatek psychologů a psychoterapeutů ve
školním prostředí a zdůrazňuje význam včasného zachycení problémového
chování. Učitelé mohou sehrát důležitou roli v prvotní identifikaci změn v
chování a emocích dítěte. Podporuje rozvoj psychologických dovedností
pedagogů, které napomáhají včasnému rozpoznání varovných signálů.
Doporučuje:
• příručky organizace Sirius (viz příloha zápisu)
• anonymní telefonní linky pro pedagogy a rodiče, které mohou pomoci v
krizové situaci (viz příloha)
Upozorňuje na rozdíl mezi rolí učitele a krizového interventa – ten sleduje
změny v chování a adekvátně na ně reaguje, čímž může předejít zhoršení
situace.
Členům sděleno, že již byl rozeslán dotazník s nabídkou seminářů, kde bude
nabídka organizace IBSARO zahrnuta.

Ad. 3 Koordinátorka plánování seznamuje účastníky s prvotními
informacemi o projektu MAP 5. Členové informováni, že byla zveřejněna
povinná témata, kterými se má každý projekt zabývat jedná se o témata:
• opatření na podporu hladkého přechodu mezi MŠ a ZŠ a mezi 1. a 2.
stupněm základní školy
Volitelná témata
• aktivity k integraci škol a možnostem vzniku svazkových škol
• osvěta ohledně možností změn stravování ve školách
Členové PS k tématu stravování sdělují:
Dopadne to tak, že děti nakonec budou chodit do fastfoodu. U těch rodičů,
kteří budou mít čas na to, aby dětem vařili tak to bude vypadat tak, že děti si
budou nosit do školy vlastní jídlo a pak přijdou na řady otázky jako:
- kdo bude financovat člověka, který bude se starat o ohřívání jídla, které
si děti budou nosit sami
- musí být na to vyhrazený prosto, jak to bude s nádobím apod.
Ukázky dobré praxe – sloučení škol okruh 25 – 30 km ze 3 různých zřizovatelů
– škola na Karlovarsku.
Diagnostika dětí – přechod – odbornost dokumentace, stmelení učitelů ZŠ a
MŠ.

Ad 4. Členové sdělují, že aktuálně nemají žádná témata, které by chtěli sdílet.

Ad. 5. Členové informováni, že během nadcházejících setkání bude zapotřebí
vytvořit návrhy aktivit spolupráce a aktivit škol v oblasti rovných příležitostí.
Se členy pracovní skupiny probrána tvorba Místních akčních plánů na
roky 2025 – 2028. Členové sdělují, že od poslední aktualizace
strategického rámce nedošlo z jejich strany k žádné požadované změně.

Setkání proběhlo v přátelské atmosféře a lze jej hodnotit jako podnětné a
přínosné.

Přílohy :

Galerie :

Článek vyšel : 15.4.2025, počet zobrazení : 59 (59 tento měsíc)