Dne 14.5.2025 byla na půdě 1. základní školy Kadaň uskutečněno dvou hodinový
seminář na téma Šikana v praxi - Jak reagovat a řešit konkrétní situace. Lektorem byl Mgr.
Sávou Arabadžievem.
Seminář byl určen širokému spektru odborných pracovníků, včetně členů vedení škol,
pedagogů, sociálních pracovníků a zástupců pedagogicko-psychologických poraden.
Různorodé zastoupení účastníků obohatilo průběh školení a rozmanité perspektivy a
zkušenosti z praxe.
Seminář se zaměřuje na problematiku šikany jakožto poruchy vztahů ve skupině, která
má zásadní dopad na kvalitu vzdělávacího procesu a celkové klima ve škole. Klíčovým cílem
semináře je vybavit pedagogy a další odborníky znalostmi a nástroji pro efektivní prevenci a
včasné řešení šikany.
Obsah školení byl zaměřen na následující klíčové body:
? Definice a formy šikany: Seminář objasňuje různé definice šikany a odlišuje ji od
běžného škádlení. Důraz je kladen na rozpoznání různých forem šikany, a to jak přímé
(fyzické a psychické ubližování, ponižování, výsměch, vydírání, poškozování věcí),
tak i nepřímé (ignorování, přehlížení, vyčleňování z kolektivu). Zmíněny jsou i
moderní formy, jako je kyberšikana.
? Příčiny a motivy šikany: Seminář se zabývá komplexními příčinami šikany, které se
často prolínají. Mezi ně patří například touha po moci, krutost, nuda, hledání
vzrušujících zážitků, ale také nevhodné výchovné způsoby v rodině agresora a jeho
sklon k agresivnímu chování.
? Důsledky šikany: Velká pozornost je věnována závažným a často dlouhodobým
následkům šikany na duševní a tělesné zdraví obětí, včetně zhoršení prospěchu a koncentrace, úzkostí a v krajních případech i myšlenek na sebevraždu. Šikana zároveň
narušuje vztahy v celé třídě a ovlivňuje etický a psychický vývoj všech dětí.
? Role pedagogů a prevence: Seminář zdůrazňuje klíčovou roli pedagogů v prevenci
šikany. Je nezbytné, aby učitelé dokázali diagnostikovat šikanu v jejích raných fázích
a měli k dispozici funkční mechanismy pro její řešení.
? Vzdělávání a systémová opatření: Seminář často poukazuje na nedostatečnou
připravenost pedagogů v oblasti diagnostiky a řešení šikany a zdůrazňuje potřebu
kvalitního a systematického vzdělávání pro všechny pracovníky školství. Dále se
probírají systémová opatření, jako jsou programy proti šikanování, vytváření
příznivého sociálního klimatu ve třídách a spolupráce s rodiči.
? Vztahy ve školství: Seminář zdůrazňuje, že šikana je vždy poruchou vztahů.
Cílem je budovat ve školním prostředí bezpečné a podporující vztahy, které minimalizují
prostor pro vznik šikany. To zahrnuje otevřenou komunikaci, důvěru mezi žáky a pedagogy a
aktivní zapojení všech do řešení problémů.
Závěrem semináře byl prostor k dotazům a řešení již konkrétních situacích ve školách a
jiných institucích.